Varför accepterar inte storbolagen oss frilansare?

Varför accepterar inte storbolagen oss frilansare?

 Varför accepterar inte storbolagen oss frilansare? 

Har en stor undran till många större företag/konsultköpare (tex storbanker eller större transportföretag) som låter en Workforce Management (stormäklare) sköta alla deras konsultförfrågningar och som ej accepterar att frilansare eller konsultmäklare, svarar på deras förfrågningar. Dvs ni låter endast konsultbolag med egna anställda konsulter att svara på era förfrågningar oavsett om ni vill ha en nivå 5 utvecklare, Devops expert, UX designer, informationssäkerhetskonsult, Produktägare eller IT projektledare.Hur tänker ni när det kommer till att ta in just experterna (nivå 4-5) då de främst är frilansare som är det och som oftast jobbar med oss konsultmäklare?

och japp, jag har fog för mitt påstående då jag har +12 års erfarenhet av att förmedla just seniora IT-konsulter, har jobbat på 2 konsultbolag under 2012-2018 för att sedan bli konsultmäklare, och vet att majoriteten (inte alla givetvis) av konsulterna jag jobbat med är juniora när de börjar på ett konsultbolag och vill lära sig så mycket som möjligt av att vara konsult för att sedan sluta och bli frilansare. Det är just dessa experter som vanligtvis är nivå 4-5 som jag förmedlar och känner. Jag vet hur frustrerade många av mina partnerbolag (konsultbolag) är när det kommer till att försöka rekrytera nivå 4-5 konsulter för de vill inte börja där, de vill vara frilansare.

Reglerna säger således att du måste vara anställd på ett av de godkända konsultbolagen för att tex få chansen till ett konsultuppdrag på en större bank eller en större aktör inom lokaltrafik i Stockholm. Det är för mig helt obegripligt och nästan diskriminerande. På vilket sätt ska en anställningsform spela någon roll när båda är konsulter? Alla partner har ju ändå försäkringar oavsett om du är en konsultmäklare eller konsultbolag.

Om man istället jobbar som jag dvs endast med rekommenderade konsulter, där jag har 3-4 rekommendation på varje ansluten konsult, slipper man bry sig om hen är frilansare eller anställd konsult.

Dessutom har jag märkt att många konsultköpare inte vet om detta, utan detta får vi som konsultmäklare eller frilansare information om först när vi tar kontakt med stormäklaren som sköter all admin. Är inte det konstigt?

Jag tycker denna fråga är viktig och önskar att fler inköpsansvarige på storbolagen i Sverige ser över detta och anpassar sig lite mer för att fortsatt vara konkurrenskraftig.

Kommentera gärna på mitt inlägg på Linkedin med snart 7000 visningar >>

mvh Diana Itaoui, VD och grundare av Tech Relations
[email protected]


Kontakta gärna Tech Relations om du är konsult eller har konsultbehov i Stockholm. Vi har +3000 anslutna konsulter och arbetar med 14 olika kunder.