5 digitala trender 2021

5 digitala trender 2021

5 digitala trender 2021

Vi kan ju konstatera att vi lämnar ett år fyllt av osäkerhet och drastiska konsumentförändringar. Stora skiftningar har gjorts inom digitalisering och analyser säga att vi spolade fram 5 år i den digitala utvecklingen på bara 8 veckor (!) och vårt sökbeteende har drastiskt ändrats. E-handeln har slagit rekord, sociala medier har vuxit sig starkare och vi har förändrat hur vi lever och arbetar.

Det är omöjligt att veta hur coronatiden kommer påverka oss framåt – eller förutse hur det digitala landskapet kommer att se ut 2021. Men vi kan redan nu se några digitala trender som kommer spela en stor roll framöver som en följd av dessa märkliga tider.

Här kommer 5 digitala trender vi ser  2021.

1. Social shopping ökar din försäljning


Under pandemin har vi lärt oss att e-handeln är viktig för oss konsumenter, men också för alla bolag som vill hålla kvar sin positionering. Nasdaq tror att 95% av alla köp kommer göras online år 2040. Det känns kanske överdrivet, men vi har redan sett e-handeln växa extremt mycket under den sociala distanseringen – och inte minst social shopping.

  • 87% av kunderna säger att sociala medier hjälper dem att bestämma vad de ska köpa.
  • 30% av konsumenter säger att de skulle handla direkt via Pinterest, Facebook, Twitter, Instagram eller Snapchat.
  • 90% av konsumenter säger att de köper från företag de följer på sociala nätverk (en ökning med 12% från 2019).

Med tanke på dessa siffror så kan vi konstatera att social shopping är framtiden inom e-handel. Det har blivit den nya normen i takt med att vi nu spenderar mer tid på sociala medier och dessutom blir allt mer otåliga som konsumenter.

Om vi ska jämföra social shopping med en traditionell webbshop, så tar social shopping bort alla hinder mellan kunden och produkten och gör hela köpresan både roligare och enklare. Dessa typer av inlägg gör att du kan köpa produkter du ser i sociala medier och gå direkt gå till varukorgen. Du behöver alltså inte besöka en webbplats för att hitta produkten igen.

Vi tipsar dig om att se över er traditionella webbshop och implementerar social shopping med hjälp av till exempel Instagram och/eller Facebook. Snart kommer även fler stora aktörer börja med social shopping, bland annat YouTube.

2. Micro-influencers ger större engagemang


Till skillnad från mycket annat så har influencermarknadsföring verkligen blomstrat under pandemin. När företag i början kämpade med sin ekonomi och att försöka lista ut hur de skulle anpassa sig till den nya situationen, så befann sig redan alla influencers på samma plats som följarna – och framförallt micro-influencers. Precis som du och jag, så höll de sig hemma, delade med sig av sin oro och tankar om coronaviruset. Detta gjorde att de upplevdes mer autentiska och mänskliga än företag.

Micro-influencers är ”vanliga” människor som ofta har färre än 10 000 följare. Macro-influencers är i de flesta fall kändisar som har flera tusentals eller miljontals följare. För några år sedan, när begreppet influencers kom, så handlade allt om att ha så många följare som möjligt och därmed så stor räckvidd som möjligt. Idag prioriteras engagemanget högre än räckvidden. Enligt Markely får micro-influencers med färre följare ett större engagemang jämfört med en macro-influencer, vilket är avgörande för ROI (Return on Investment).

Micro-influencers tar inte lika mycket betalt som macro-influencers och är den perfekta mixen mellan en influencer och en bästa vän. En stor del av att vara micro-influencer handlar om växa, ta sig tid att svara på meddelanden, kommentarer och gilla andras inlägg för att bygga sitt varumärke. Allt detta gör att en micro-influencer upplevs mer genuin och äkta. Följarna får dessutom en mer personlig relation till dem.

Just därför väljer nu fler företag micro-influencers före macro-influencers. Och framförallt under en tid som denna när vi alla har ett större behov av en mer mänsklig, trovärdig och genuin marknadsföring.

3. Skapa ärligare och mänskligare kundrelationer

När mycket just nu har flyttats från offline till online så är det extra viktigt att behålla den mänskliga kontakten med dina kunder. Bemöt dem i deras nuvarande tillstånd och på samma sätt som ni möter dem i det verkliga livet.

Att bibehålla starka kundrelationer har alltid varit viktigt, men nu kanske mer än någonsin förut. Vi är nog många som beställt något under corona som vi egentligen inte behövt, men som vi köpt för att stötta ett företag vi tycker om. Denna typ av lojalitet är något som alla företag bör sträva efter nu, 2021 och i framtiden.

Ärliga relationer med kunder kan vara avgörande och framförallt i krävande tider som dessa. Tidigare har företag kanske haft det primära målet att vara top-of-mind och kränga så mycket produkter och tjänster som möjligt till sina kunder. Nu har tiden kommit då det allra viktigaste kanske är att kort sagt vara ”en god vän” och bygga starka kundrelationer.

Företag som överlever pandemikrisen gör det inte för att de var bäst förberedda. Den här krisen var det nog få som kunde förutspå. De överlever för att deras kunder vill att de ska överleva.
För att uppnå detta behöver ni kanske tänka om gällande er marknadsföring och tonalitet. Hur pratar ni med era kunder? Pratar ni till dem eller med dem – och pratar ni med dem tillräckligt ofta? Och har ni till exempel anpassat ert bild- och videomaterial utifrån den nuvarande situationen? Nu gäller det att föra en dialog med kunderna och inkludera dem i er marknadsföring. Få dem att känna sig som en del av en rörelse och ge dem en anledning till att vara lojala. Det kommer ni vinna på nu. Och i framtiden.

4. Fortsatt tillväxt inom röstsökningar


Detta är en nygammal trend som även har varit aktuell under 2020. Men det är först nu under corona när vi är hemma i större utsträckning som detta fått ett uppsving och blivit alltmer populärt hos användarna. Fler använder röstsökningar med till exempel Google Home och Apple HomePod för att kolla vädret, kalendern eller köpa saker online. Sociala medieplattformar har börjat implementera röstsökningar: Twitter har introducerat ”rösttweets” och LinkedIn tillåter dig att spela in hur ditt namn ska uttalas.

50% av jordens befolkning använder sig idag av någon form av röstsökning. Och studier visar att 55% av alla sökningar under 2022 kommer göras via röstsökningar. Detta kommer såklart ha en stor inverkan på söktrender.

I takt med att röstsökningar blir mer avancerade så behöver du se till att din webbplats är anpassad och optimerad för dessa typer av sökningar. Nu gäller det att använda sig av längre sökord och fraser för att nå bättre sökresultat. Ett exempel på röststyrd sökning är “vilken är den bästa lunchrestaurangen i Stockholm?”. För att hamna högst upp i sökresultaten behöver du alltså lägga in meningar som “bästa lunchrestaurangen i Stockholm” på din webbplats.

5. Videomarknadsföring – växer allt snabbare

Video fortsätter vara ensam herre på täppan när det gäller digital marknadsföring. Och 2021 kommer inte vara något undantag. I takt med att Stories blir mer utbrett på alla sociala medieplattformar, TikTok och Instagram Reels fortsätter växa, så fortsätter också video bli allt mer populärt.

De flesta sociala medieplattformar som en gång var text- eller fotocentrerade har nu istället börjat premiera och fyllas av videor. Företag har också insett att det är effektivare när det kommer till konvertering.

Video har länge varit den typ av innehåll som konsumenter föredrar före allt annat. 76% av konsumenter (och 85% av millennials) säger att de har köpt en produkt eller tjänst efter att ha tittat på en video. Det visar hur stort inflytande en video kan ha på kunderna.

Det finns dock fortfarande några företag som blir skrämda av den ibland höga kostnaden för att producera videoinnehåll. Visst, prismässigt kanske det inte är lika överkomligt som en statisk bild på Instagram, men fördelarna överstiger kostnaderna.

Visste du att?

Videokonsumtion i mobilen ökar varje år med 100%

92% av användare som kollar en video på mobilen, delar den med andra

Sociala medieinlägg med video får 48% mer visningar

En webbplats med video har 53 gånger större chans att placeras på förstasidan på Google

Att inkludera en video på din landningssida kan öka din konverteringsfrekvens med upp till 80%

85% av konsumenter vill se mer videoinnehåll från varumärken

Om du lägger in en videolänk i dina mailutskick kan klickfrekvensen ökas med 300%

I genomsnitt spenderar människor 2,6 gånger mer tid på sidor med video än utan

72% av kunderna vill hellre lära sig om en produkt eller tjänst via video?

Källor: Hubspot, Wistia, Invisia, Wordstream, The Marketing Helpline samt https://glorydays.se/digitala-trender-2021/


Kontakta gärna Tech Relations om du är konsult eller har konsultbehov i Stockholm. Vi har +3000 anslutna konsulter och arbetar med 14 olika kunder.