Så blir du en attraktiv konsult på Linkedin

Så blir du en attraktiv konsult på Linkedin

Så blir du en attraktiv konsult på Linkedin

Med över 11 års erfarenhet av konsultförsäljning och experter på Linkedin vill vi på Tech Relations ge dig några värdefulla tips på hur just du blir mer attraktiv konsult på Linkedin. Fler tips kommer inom kort.

Du måste först och främst ha ett Linkedin konto, eftersom här finns alla konsultbeställare

Detta är kanske självklart men inte alla konsulter har Linkedin. Risken finns då att du missar många intressanta erbjudanden och konsultuppdrag. Här finns alla dina konsultbeställare och konsultmäklare.

Du bör ha en proffsig bild, detta kan leda till högre timpris

Tro det eller ej men att ha en proffsig bild både på Linkedin och ditt CV där du tex har skjorta och kavaj och där du ler, vs en bild tagen från en strand eller selfie, kan faktiskt leda till ett högre timpris. Genom att använda en proffsig bild ger du ett proffsigt, moget och seriöst intryck, vilket kan leda till ett bättre läge för ett högre timpris.

Ange alla dina tidigare och befintliga uppdrag, roll, team, utmaning och resultat

Många väljer att endast skriva sina projekt längst ner i sin Linkedin profil men det är fel tycker vi. Många orkar inte scrolla ner. Vi eller kunden ser ingen skillnad på anställning eller konsultuppdrag så förtydliga och skriv ner varje uppdrag i din profil, där det står din roll, hur stort var teamet, vilken utmaning hade kunden (visar att du har en affärsförståelse) och vilket resultat uppnådde du och ditt team?

Du ska se Linkedin som ditt CV, utan att behöva ange CV.

Du bör ha minst 2 aktuella rekommendationer från tidigare konsultbeställare

Du ger ett bättre intryck med aktuella rekommendationer. Låt tidigare konsultbeställare berätta hur det var att arbeta med dig och hur du bidrog till teamet och resultatet. Det tar 1 min att be om en rekommendation och få säger nej. Du kan alltid säga att du gärna skriver en rekommendation tillbaka.

Börja bli aktiv på Linkedin, då syns du!
Börja med att lika:a inlägg eller skriv ett inlägg 1 gång/veckan

Detta kan vara lite läskigt för många men du blir inte attraktiv om du aldrig syns på Linkedin. Börja med att lika:a inlägg som intresserar dig och du kan tex börja skriva ett inlägg en gång i veckan, tex inom ditt yrke som tex utvecklare, eller certifieringar du klarat eller ny teknik etc. Du väljer själv hur du vill uppfattas.

Var specifik med att skriv din kompetens och tillgänglighet i din titel
Våga variera din titel och det är genom den du blir intressant för din målgrupp. Precis som när du googlar efter något så är det huvudrubriken som fångar ditt intresse. Så våga skriv mer utförligt din kompetens och att du söker nytt uppdrag.

Förslag på titlar:

Fullstack .net, Azure, CI/CD (15+) tillgänglig för konsultuppdrag”
Pragmatisk kravanalytiker med erfarenhet av startups & ehandel, (10+) tillgänglig i dec”
Agil projektledare, leder utvecklingsteam, fokus på webb/app

Vi har gjort en video som sammanfattar alla tips


Kontakta gärna Tech Relations om du är konsult eller har konsultbehov i Stockholm. Vi har +3000 anslutna konsulter och arbetar med 14 olika kunder.