Hur utför ni konsultintervjuer och onboarding- online/remote?

Hur utför ni konsultintervjuer och onboarding- online/remote?

Hur utför ni konsultintervjuer och onboarding- online/remote?

Vi upplever att det är många konsultköpare som vill avvakta med konsultbehov, just för att de är oroliga för hur en online-introduktion skulle bli.

Detta borde inte vara ett hinder, utan idag finns ju många bra verktyg och många konsulter är idag inställda på att få online-introduktioner, med tanke på omständigheterna. Hur utför ni konsultintervjuer och onboarding online/remote? Och har ni tagit fram tydliga (agila) processer?

Mitt tips till alla kunder och företag  är att snabbt ta fram en online -onboardingprocess, även för konsulter, för att behålla er attraktiva och inte tappa fart. Först börjar ni med att ta fram en tydlig struktur för hur ni bedriver konsultintervjuer- online. Sedan tar ni fram onboarding- processer.
Tänk agilt, allt behöver inte vara klart, utan det viktigaste är att ni vet vad konsulten ska göra de första 2 dagarna, resten kan komma längst vägen.

Här kommer några tips på hur du har konsultintervjuer- online:

  1. Se till att ni har bra videokonferens-verktyg (Våga testa, ni behöver inte göra en stor förstudie, testa ett par först)
  2. Det mest effektiva är att ni tar ett första intervju-tillfälle med max 2 personer från kund, för att det inte ska bli för många medverkande. Detta kan skapa dålig dynamik under intervjun
    kompletterar hellre med ett online-test, innan eller före intervjun, för bästa resultat
  3. Förbered alla kollegor med vilka frågor ni ska ställa och hur ni lägger upp mötet
  4. Se till att teknik och inbjudan till videolänk fungerar och börja gärna 5 min innan start
  5. Skicka gärna med en agenda på hur intervjun kommer läggas upp, för bästa förberedelse
  6. Tänk på bakgrunden på videon, din klädsel etc, och utgå från samma klädsel om om du skulle träffa kunden på riktigt

Onboarding process online

När konsulten väl har signerat och det är klart för honom/henne att börja så utse vilket team som kommer att hålla i onboarding-processen och utse en ansvarig.

Dessvärre har vi mindre erfarenhet kring detta och hoppas att kunden får hjälp på annat håll, men vi vet att detta går att ta fram snabbt. :=)

Hör av er ifall ni vill ha tips från oss!
Diana Itaoui, Tech Relations
[email protected]


Kontakta gärna Tech Relations om du är konsult eller har konsultbehov i Stockholm. Vi har +3000 anslutna konsulter och arbetar med 14 olika kunder.