19 mars 2025

Införande av systemstöd, konsultuppdrag, maj- 31 dec 2025 (50% omfattning, Sthlm)

Införande av systemstöd, konsultuppdrag, maj- 31 dec 2025 (50% omfattning, Sthlm)

Vår kund ska dra igång implementering av Asana som systemstöd för verksamhetsstyrning. Vi har behov av att stärka upp projektteamet med en resurs på halvtid maj- dec 2025 för att stötta upp utrullningen i verksamheten. Dvs inte primärt att driva den tekniska utvecklingen.

Uppdragsbeskrivning Konsultuppdrag Minerva – implementeringsfas

 

  1. Bakgrund

Vår ramavtalskund har identifierat ett behov av förbättrat systemstöd för ett antal centrala styrprocesser. Under de senaste åren har de genomfört ett antal större förbättringar kring kärn-system som webb, CRM och ERP. I samband med dessa projekt identifierades behov som låg utanför dessa förändringars omfattning, men som nu har blivit aktuellt att adressera.

Kunden har också under året arbetat igenom sin strategi, som en viktig förutsättning för att införa ett förbättrat stöd för fyra styrprocesser:

  1. Målstyrning (stöd idag av en Sharepoint baserad lösning – PUFF)
  2. Projektstyrning (styrprocess för de faktiska insatser SRK genomför på uppdrag av finansiärer – inget enhetligt systemstöd finns idag)
  3. Finansiell planering och analys (stöds idag av standardsystemet Mercur)
  4. Riskhantering och internkontroll (stöds idag av standardsystemet Hypergene)

Efter en gedigen behovsanalys och en upphandling under 2024 så har ett beslut tagits om att gå vidare till nästa fas med en implementering av systemen Asana och Planacy där Asana rymmer processerna Målstyrning, Grant management och Riskhantering och där Planacy avser Finansiell planering.

Prioriteringsordningen är att införa Asana 2025 och därefter implementera Planacy. Prioriteringen grundar sig i att vi saknar befintligt systemstöd för målstyrning och önskar att verksamhetsplanering 2026 sker i Asana.

  1. Uppdraget

Syftet med uppdraget är att bistå kunden i implementeringen av Asana under 2025. Förstärkningen avser stöd i förändringsledning och stöd till verksamhet och projekt vid införandet (för att vi ska mäkta med). Målet med uppdraget är att bistå i att de tre angivna processerna har implementerats och mottagits i verksamheten på ett bra sätt och utifrån uppställda effektmål.

Specifika kompetenser som är viktiga för att uppdraget ska lyckas: Förmåga att kommunicera, hantera frågor, utbilda, lyssna in verksamheten och samarbeta. Gärna en person som har ett driv och är en doer.

 Ansvarsområde och arbetsuppgifter

  • Utbilda och kommunicera med intressenter i verksamheten
  • Bistå i projektplanering och administration
  • Stötta och supportera verksamheten vid införandet av nya systemstöd
  • Agera ambassadör för projektet inom organisationen
  • Vara lyhörd för verksamhetens behov och ha möjlighet att översätta till lösningar i nya systemstöd
  • Bidra till att uppnå projektets målsättningar
  • Hantera problem som uppstår under projektets gång

Utbildning och erfarenhet

  • Erfarenhet från införande av systemstöd i verksamhet
  • Erfarenhet av förändringsledning och projektledning
  • Teknisk kompetens är meriterande

Personliga egenskaper och förmågor

  • Handlingskraftig och tar egna initiativ
  • Lösningsorienterad och proaktiv, med en naturlig förmåga att se möjligheter snarare än hinder
  • Stark känsla för struktur och processer, med förmåga att skapa ordning och effektivitet
  • Samarbetsinriktad med förmåga att hantera olika typer av människor och bygga relationer
  1. Tidplan

Tid: Maj – Dec 2025 50% (inklusive semester enl. Ö.k.)

  1. Placering

Stockholm (kontorsdagar tisdag och torsdag, ev. fredagar)

Hör av dig till [email protected]

 

 

Tjänsten är tillsatt